<br />

1395/8/17 دوشنبه گزارش خبری -تصویری سمینار دوم انجمن علمی دانشجویی زبان انگلیسی

سمینار دوم از مجموعه سمینارهای «زبان انگلیسی در عصر وب» توسط انجمن علمی-دانشجویی زبان انگلیسی روز پنجشنبه ۱۳ آبان ۹۵ در سالن مطالعه خواهران در ساختمان آموزشی برگزار شد. در این سمینار آقای روزبه سروش (دبیر انجمن)، خانم مهشید غفوری (مسوول کارگروه‌های علمی)، خانم مهسا بهشتی (مسوول برد انجمن) و خانم عطیه حریری از اعضای فعال انجمن سخنرانی کردند. در نمایشگاه جانبی انجمن نیز گزارش‌های فعالیت‌ها، نرم‌افزارها و ویدیوهای آموزشی مربوطه توزیع و معرفی شد. این سمینار همزمان با هفته جهانی دسترسی آزاد برگزار شد.

 

بخش اول سمینار به نظریات استیون کرشن درباره آموزش زبان (بر اساس سخنرانی‌اش در کنفرانس جهانی آموزش زبان در ترکیه در سال ۲۰۱۴) اختصاص داشت: دو نظریه اساسی درباره آموزش زبان وجود دارد؛ نظریه ادراک و نظریه مهارت‌سازی. در نظریه اول زبان باید «فراگرفته» شود. مهارت‌های زبانی (دستور زبان، کلمات، شنیدن و نوشتن) پس از فراگرفتن کسب می‌شوند. در نظریه دوم برعکس به قضیه نگاه می‌شود، با کسب مهارت‌های زبانی است که زبان «یاد گرفته» می‌شود. همین تفاوت ساده بین دو نظریه باعث می‌شود که سیستم‌های متفاوتی شکل بگیرد. در نگاه کرشن نظریه دوم فقط اطلاعات ما درباره زبان را زیاد می‌کند و هیچگاه باعث نمی‌شود که زبان به همان شکل که در یک کودک رشد می‌کند در زبان‌آموز شکوفا شود. او به تاثیر گرفتن‌های خود از نظریات چامسکی درباره زبان اشاره می‌کند و با مرور تجربه شخصی‌اش تاکید می‌کند که برای فراگرفتن زبان «ورودیِ قابل‌فهم» مهم است و این ورودی باید نه فقط جالب، بلکه جذاب باشد تا زبان‌آموز فراموش کند که با زبان دیگری مواجه است و آن را به صورت ناخودآگاه یاد گیرد. بر این اساس به اکثریت مطلق شیوه‌های رایج آموزش زبان ایرادات اساسی وارد است.

بخش دوم سمینار به انتقادهای ساختاری سیدنی برنر از  شیوه فعلی نشر دانشگاهی اختصاص داشت: دانشگاهیان با فشار روزافزونی برای انتشار مقاله روبرو هستند تا بتوانند ارتقای شغلی یابند. حتی در دانشگاه‌های معتبر معیار اختصاص بودجه و ارتقا و ...، انتشار مقاله در مجلات علمی با «ضریب تاثیر» بالا است. این مساله باعث شده تا به جای اهمیت داشتن خلاقیت و نوآوری، با کارهای تکراری روبرو باشیم که توسط مدیران با چیزهایی مثل «ضریب تاثیر» قابل اندازه‌گیری باشند. بسیاری از دانشگاهیان می‌گویند باید سیستم داوری داشته باشیم، «اما من اصلا اعتقادی به داوری ندارم چون به نظرم دقیق نیست و دارای اعوجاج  است. داوری، پیشرفت علم را کند می‌کند. در واقع فکر می‌کنم که تبدیل به سیستمی کاملا فاسد شده است، چون دانشگاهیان و دانشمندان اختیار قضاوت درباره دانش و دانشمندان را به سردبیران این مجلات واگذار کرده‌اند. دیگر کار از یا منتشر کن، یا نابود شو گذشته و تبدیل شده به یا فقط در رده اول‌ها منتشر کن، یا نابود شو ».

 

انجمن علمی-دانشجویی زبان انگلیسی با توجه با عدم آشنایی دانشگاهیان با شیوه‌های جدید نشر دانشگاهی و با توجه به ضرورت آن برای همه رشته‌ها و مقاطع، از ابتدا بخشی از فعالیت‌های علمی-پژوهشی خود را به برگزاری برنامه‌های آموزشی و تهیه منابع دست اول درباره «دسترسی آزاد» اختصاص داده است. به تازگی با توجه به فراگیر شدن بحث‌های «بازتولیدپذیری»، «داوری پس از چاپ»، «گسترش پایگاه‌های پیش‌چاپ»، « لزوم انتشار نتایج منفی» و ... اهمیت موضوع بیشتر از گذشته شده است. بخشی از منابع گردآوری شده و گزارش‌های انجمن در این باره:

- پرونده ویژه «نیچر»: آینده انتشارات

- پرونده ویژه «نیچر»: ضریب

- پرونده ویژه «نیچر»: چالش‌های تحقیق بازتولیدناپذیر

- پرونده ویژه «نیچر»: سنجش علم

- گزارش قبلی انجمن: «رویدادهای مهم و جدید در دسترسی آزاد» (همراه با ۱۶ لینک)

- گزارش قبلی انجمن: انتشارات آکادمیک پس از وب (لینک اول، لینک دوم)

- کارگاه مجلات علمی بادسترسی آزاد (لینک اول، لینک دوم)

- اسلایدهای سمینار «دسترسی آزاد؛ دانشگاه و کتابخانه» (لینک اول، لینک دوم)



 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر